Pet obroka dnevno obavezni kod dece

0
26

ČAČAK – Zbog nedostatka vremena ili apetita, mnogo dece ne doručkuje dovoljno ili uopšte. Jedu obično oko 10 sati, i to najčešće kalorične namirnice, bogate šećerom i mastima, ali siromašne vitaminima i mineralima.

Kako deci usaditi zdrave životne navike, upitali smo Sonju Nikačević, nutricionistu.

Još od prve godine života, detetu treba uskratiti slatkiše, jake i masne obroke, koncentrovani šećer iz soka, fast fud, grickalice, prejedanje i uopšte konzumiranje nezdrave hrane. Ovu hranu treba da zamene obroci bogati povrćem i malomasnim mesom, kao i voćnim užinama, jer loše navike u ishrani i fizička neaktivnost su osnovni činioci i uzročnici gojaznosti kod dece. Roditelji moraju znati da sve što je zabranjeno to je ujedno i slađe, a deca u ranom uzrastu ne mogu da shvate zašto njima nije dozvoljeno da jedu nešto što drugoj deci jeste. Tu nastaju i prvi problemi koji se mogu rešiti razgovorom, ali ne i svakodnevnim vođenjem borbe i polemike. Roditelj ima veliku odgovornost, kako se ne bi pojavili razni problemi poput gojaznosti, visokog pritiska, povišenog holesterola, dijabetesa, rahitisa i ostalih bolesti – upozorava Nikačević.

Saveti nutricionista kažu sledeće:

Doručak treba da se sastoji od jogurta, mleka, kiselog mleka zajedno sa sendvičem, takođe su preporučljivi gibanice, prženice, kajgana, palenta, bareno jaje, sušeno meso, med, namazi kao što su puter, krem, kajmak, krem sir. Uz to treba pojesti i nešto od povrća, kao mlad luk, rotkvice, paradajz, zeleno povrće, dok je u zimskom periodu preporučljivo povrće iz turšije. Za užinu deca treba da unesu voće, integralni pirinač, žito, salatu od povrća uz parče sira… Užina treba da zavisi od toga šta je dete tog dana pojelo za doručak i za ručak. Popodnevna užina zavisi i od aktivnosti, to jest koliko se dete istrošilo i koliko energije treba da nadoknadi. Za ručak, kao što smo i sami videli u detinjstvu uz neka glavna jela, se jede nezaobilazna supa, međutim to nije uvek slučaj. Nekada pasulj, grašak, tikvice, boranija, blitva, spanać, sočivo, kupus, mogu biti idealni obroci. Naravno, nezaobilazan sastojak je meso, ali i riba koju nikako ne treba zanemarivati zbog svojih masnih kiselina koji su bitne za razvoj dece. Hleb ne treba da prelazi tri parčeta na dan, ali ako ima krompira ili pirinča uz meso, onda je apsolutno hleb suvišan. Od ranog detinjstva dete treba da ima zdrave navike, za početak pet obroka dnevno, to jest tri glavna i dve užine. Kad god možete, jedite sa svojom decom, i naravno uvek za stolom. Učite decu manirima i pristojnom ponašanju za stolom. Neka usvoje navike da ne treba jesti u drugim prostorijama, na krevetu dok gledaju crtaće ili u dnevnoj sobi itd – kaže Sanja Nikačević.

Zdrava ishrana dece podrazumeva i važnost tečnosti, odnosno unosa vode u organizam. Kada dete ima naviku da pije vodu za užinu, umesto soka to je pun pogodak, ali naravno da je to teško da preraste u svakodnevnu naviku. Dovoljan je uspeh i da dete u toku nedelje više pije vode nego sokova.

Izvor: Morava info

TEKST JE NASTAO U OKVIRU MEDIJSKOG PROJEKTA “ZDRAVLJE DECE“, KOJI SUFINANSIRA GRAD ČAČAK U OKVIRU PROJEKTA ZA OSTVARIVANJE JAVNOG INTERESA U OBLASTI JAVNOG INFORMISANJA

BEZ KOMENTARA

PRE SLANJA KOMENTARA, MOLOMO VAS DA OBRATITE PAŽNJU NA SLEDEĆE UPUTSTVO:
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Portal Morava info zadržava pravo da, ukoliko ih proceni kao neumesne, skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Portal Morava info nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za skraćivanje komentara i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

OSTAVITE ODGOVOR