Velimir Ilić: Ljudi prošli kroz Monblan, a ovi hoće da sklanjaju brdo!

7
Srušeni potporni zid u Grdelici; foto: Radio Slobodna Evropa

Najnovija ideja predsednika Srbije Aleksandra Vučića da se problem klizišta i obrušavanja potpornog zida iznad Koridora 10 u Grdeličkoj klisuri reši uklanjanjem brda, iznenađujuća je kako za pojedine inženjere, tako i za bivše ministre.

Inženjer Danijel Dašić smatra da je jedina nelogičnija ideja od sklanjanja brda, gađanje brda topovima.

Mislim da niko nije uzeo kalkulator u ruke i bar konsultovao Gugl mape da vidi dimenzije brda. Ja sam to uradio i površnom računicom došao do toga da treba ukloniti 25 miliona kubnih metara rastresite zemlje. To je ogroman posao. Da mogu da rade 24 sata na tome i da imaju na raspolaganju neograničenu mehanizaciju, to ne bi moglo da se uradi za manje od godinu dana. Da ne pričamo o tome gde svu tu zemlju odložiti. Samo uklanjanje brda bi koštalo desetine miliona evra i samo po sebi zahtevalo veliki projekat. Ostaje nejasno da li se radi u stvari o šišanju vrha, što ne bi rešilo problem, jer celo brdo kliza. Ipak glavno pitanje je ko je dao tu ideju predsedniku – kaže Dašić ukazujući da se do sada vrednost projekta udvostručila, a rokovi produženi tri puta.

To je deonica od 26 kilometara. Ako ne znaju, mogli su da odu do Makedonije na granici sa Grčkom da vide kako je za dve godine urađena slična i još teža deonica autoputa – ističe Dašić dodajući da je još 2013. godine potpisan ugovor po kome je trebalo već 2015. godine da bude gotov autoput i da za to treba pitati Ministarstvo građevine i direktore, bivšeg, srednjeg i sadašnjeg, Koridora Srbije.

Za upućene sporno je pre svega to što je projekat ove deonice koji je radio Institut CIP čak 11 puta menjan i to bez saglasnosti CIP-a, piše Danas. Prema rečima Dašića, to je u građevinarstvu zabranjeno.

Drugi „greh“ je to što je po svemu sudeći, novi projekat radio izvođač radova, španski „Azvi“, što se takođe ne radi u ovakvom poslu.

– Treba utvrditi ko je to overavao i naručivao. Inženjere ne treba kriviti jer oni rade ono što im se traži. Kada bi se tražilo ko je dao naloge, odgovornost bi se mogla suziti na Ministarstvo i Koridore – smatra Dašić.

Inženjerskih rešenja ima, kao na primer smanjivanje ugla, čime bi se smanjilo klizanje, zatim podizanje masivnih potpornih zidova koji bi sprečavali klizanje „kao što je pravljeno u vreme Tita“.

Bivši ministar građevine Velimir Ilić ističe i da je jedno od jeftinijih i bržih rešenja ono koje je primenjeno na Koridoru 11 na brdu Veliki Kik.

Tamo je bilo velikih problema sa klizištem i vodama i to je rešeno izgradnjom tunela. To isto može da se uradi i u Grdelici i bilo bi mnogo jeftinije, brže i bezbednije. Ovo sa rušenjem celog brda je nezamislivo u 21. veku sa svim tehničkim rešenjima i mehanizacijom. Ljudi su prošli kroz Monblan, a ovi hoće da sklanjaju brdo – čudi se Ilić.

On smatra da mi imamo dobre inženjere koji se nalaze u institutima, CIP-u i Institutu za puteve, ali da je problem što poslove dobijaju „neke privatne, a u poslednje vreme i stranačke firme sa dva-tri inženjera, dok su naše velike projektantske kuće devalvirali“.

Ilić dodaje da ne može ekonomista da vodi inženjersko ministarstvo kao što je Ministarstvo građevine.

Neki ljudi koji su vodili Koridore su imali diplome nepostojećih fakulteta. Smešno je da predsednik države donosi projekat koji će rešiti problem. Odakle mu taj projekat posle dva-tri dana i da li u njemu piše da treba ukloniti brdo – pita se Ilić.

Izvor: N1, Danas

7 KOMENTARA

PRE SLANJA KOMENTARA, MOLOMO VAS DA OBRATITE PAŽNJU NA SLEDEĆE UPUTSTVO:
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Portal Morava info zadržava pravo da, ukoliko ih proceni kao neumesne, skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Portal Morava info nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za skraćivanje komentara i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

OSTAVITE ODGOVOR