Pešaci imaju pogrešno uverenje da su zaštićeni u saobraćaju i da im je sve dozvoljeno

3

Kod nas vlada pogrešna teza da je pešak zakon, kaže Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Kada god se povede priča o saobraćaju govori se da su pešaci najosetljivija kategorija. Jedan od poslednjih udesa u kojima je učestvovao pešak dogodio se juče u Beogradu, kada je jednu ženu udario autobus jer je pretrčavala van pešačkog prelaza.

Milan Božović kaže za TV Prvu da pešaci pretrčavaju kolovoz na nebezbednim mestima, ne gledaju da li idu tramvaj, automobil ili autobus, a tada rizikuju da se nađu na zaustavnom putu automobila, odnosno u onom trenutku kada vozač ništa ne može da uradi. Na pitanje ko je kriv, pešaci ili vozači, Božović objašnjava da je najčešći propust na strani pešaka, bez obzira što oni jesu najosetljivija kategorija.

Kod nas je pogrešna teza da je pešak zakon, a to ne važi još od šezdesetih godina prošlog veka. Kolovoz je mesto za saobraćaj vozila i pešacima tu nije mesto. Kada hoće da pređu kolovoz moraju da se uvere da je to bezbedno – kaže Božović.

Inače, kako je ranije za Telegraf rekao direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, svaki učesnik u saobraćaju ima neka svoja prava ali i obaveze, i ukoliko nepoštovanjem svojih obaveza izazove saobraćajnu nezgodu trebalo bi za to da odgovara.

Kod pešaka postoji mala specifičnost da kad oni izazovu saobraćajnu nezgodu, Tužilaštvo se često ne odlučuje da ih krivično goni zbog toga što se smatra da su kažnjeni samim tim što su zadobili teške povrede. U praksi se jako retko sreće slučaj da je pešak krivično odgovarao za izazivanje saobraćajne nezgode, ali postoje takvi slučajevi. U praksi ili tužilac uopšte ne preduzima krivično gonjenje protiv njih, ili preduzima protiv vozača pa kad se utvrdi da zapravo saobraćajna nezgoda nije nastala propustom vozača već propustom pešaka, prekida se dalje krivično gonjenje vozača ali se ne nastavlja protiv pešaka i tako se završava proces – rekao je Okanović.

Okanović je istakao da u delu javnosti postoji mišljenje da je pešak uvek u pravi.

Postoji pogrešan stav da je pešak uvek u pravu, i da je vozač uvek odgovoran. Čak i ako je pešak na autoputu, a to jednostavno nije tačno. Najvažnije je da razbijemo tu ideju koja postoji u javnosti da pešaci smeju sve, a da je vozač kriv kad god udari pešaka, jer to apsolutno nije tačno – istakao je Okanović za Telegraf .

Pešaci imaju pravo prvenstva, ali nemaju pravo da to primenjuju po svaku cenu pa makar i ugrozili saobraćaj.

Postoji problem pešaka koji ne shvataju da i oni imaju obaveze čak i kad imaju pravo prvenstva. Na primer kad pešak prelazi preko prelaza dužan je da se uveri da može bezbedno da stupi na kolovoz, odnosno da svojim stupanjem na njega neće ugroziti saobraćaj. Pešak nema prava da se zadržava na pešačkom prelazu, dužan je da pređe najkraćim putem, bez zadržavanja – kaže direktor Komiteta.

Izvor: TV Prva, Telegraf

3 KOMENTARA

  1. Nije dovoljno jasno šta znači da „pešak neće ugroziti saobraćaj“. Da to znači da treba da sačeka da sva vozila prođu pa kad kolovoz bude slobodan pređu preko pešačkog prelaza ILI smeju da započnu bezbedan prelazak preko pešačkog brz da čekaju da se kolovoz oslobodi.
    Molim pojašnjenje.

PRE SLANJA KOMENTARA, MOLOMO VAS DA OBRATITE PAŽNJU NA SLEDEĆE UPUTSTVO:
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Portal Morava info zadržava pravo da, ukoliko ih proceni kao neumesne, skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Portal Morava info nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za skraćivanje komentara i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

OSTAVITE ODGOVOR