Aerodrom u Lađevcima i dalje nije u funkciji za putničke avione

0
Aerodrom ''Morava''

LAĐEVCI – Avioni Airbus 321, kapaciteta 219 mesta prevoziće ruske skijaše do Beograda i dalje na Kopaonik, u najtraženijem periodu novogodišnjih praznika i januarskog raspusta, dok će airbus 320, kapaciteta 166 mesta leteti svake nedelje, sve do početka marta. U senci ove vesti postavlja se logično pitanje, da li deo Srbije u kojem se nalazi Kopaonik zaslužuje da konačno dobije svoj aerodrom? Verovali ili ne, aerodrom na nešto više od sat vremena vožnje do Kopaonika postoji, zove se Morava (Lađevci), operativan je ali još uvek nije u funkciji.

Sve veći broj stranih turista se vraća na Kopaonik i procenjuje se da će udeo stranaca iz godine u godinu rasti. Više od 80 ruskih, zatim veliki broj turskih i rumunski turoperatera posetilo je ove godine Kopaonik. Samo Rusi su protekle sezone ostvarili više od 10.000 noćenja na Kopaoniku, a procenjuje se da će u naredne tri godine njihov udeo biti i do 20% od ukupnog broja noćenja. Svi strani gosti dolaze na Kopaonik preko aerodroma “Nikola Tesla“ u Beogradu, a zatim sledi skoro pet časova duga vožnja do ski centra. Aktiviranjem “Morave“ ovaj put bi se skratio za blizu četiri sata.

Gradovi koji gravitiraju kao ovom aerodromu su:

Kraljevo -15 km
Čačak – 21 km
Kragujevac – 39 km
Gornji Milanovac – 32 km
Trstenik, Požega, Arilje, Ivanjica, Kruševac, Raška, Paraćin i Novi Pazar – do 100km

Priča o konverziji vojnog aerodroma Lađevci u civilni počinje 2010. godine. Tadašnji potpredsednik vlade, a ujedno i ministar ekonomije Mlađan Dinkić, izgovorio je ono na šta se dugo čekalo u ovom kraju – Lađevci će postati civilni aerodrom, a vrednost radova za konverziju procenjena je na 22 miliona evra.

Vojska Srbije je imala prilično defanzivan plan koji je predviđao da se konverzija izvrši do 2013. godine. U dogovoru sa Vojskom tvrdilo se da je Vlada Republike Srbije obezbedila neophodna sredstva i da će se odmah nakon intenziviranja procesa projektovanja krenuti u izgradnju aerodroma, kako bi sve bilo gotovo do kraja 2011. godine.

Konverzija je podrazumevala proširenje i produženje piste i izgradnju novog terminala kako bi sa aerodroma Lađevci, odnosno sada aerodroma “Morava“, mogli da polete i slete avioni sa do 100 putnika.

Petog oktobra 2011. godine dogodio se i prvi civilni let na Lađevcima. Tada je na “Moravu“ sleteo JAT-ov ATR kapaciteta 72 putnika. Civilnu pistu na Lađevcima prvi je dotakao tadašnji predsednik Srbije Boris Tadić. Tom prilikom obećano je da će aerodrom biti u punoj funkciji za civilni saobraćaj u 2012. godini i da su obezbeđena sredstva za proširenje i veće avione.

Obnovu aerodroma većim delom finansirala je Vlada Republike Srbije. Pored nje značajna finansijska sredstva obezbedili su Kontrola letenja Srbije i Crne Gore – 3.5 miliona evra, aerodrom Nikola Tesla – 2 miliona evra, a vlada Republike Turske je obećala donaciju u vrednosti od 10 miliona evra. Ipak od donacije se odustalo jer je uslov turske strane bio da njihova preduzeća izvrše radove za koje su naši građevinci tražili daleko manja sredstva.

Nažalost, nakon prvog civilnog leta dogodio se samo još jedan. Četiri godine kasnije, Novak Đoković je iskoristio “Moravu“ za sletanje i poletanje tokom Dejvis kup meča Srbija – Hrvatska u Kraljevu.

Po rečima Zorana Ilića, koji u Ministarstvu građevine i saobraćaja predvodi radnu grupu za izradu novog zakona o vazdušnom saobraćaju, novoizgrađeni terminal (3.000 mkv) odmah može da primi putnike i izgrađen je po najvišim svetskim standardima. Oprema koja je ugrađena u novu zgradu aerodroma je najpoznatijih proizvođača i najvišeg je kvaliteta. Međutim, poletno sletna pista ipak nije na zadovoljavajućem nivou jer je kratka i u lošem stanju. Plan je da aerodrom dobije dozvolu C kategorije što znači da bi putnički avioni sa brojem sedišta od 120 do 180 mogli da budu primljeni na aerodromu “Morava“.

Pista koja je dugačka 2.200 m i široka 30 m, poređenja radi veća je od aerodroma na Skijatosu i London City Airporta. Ostalo je još da se ona presvuče novim slojem asfalta i da se nabavi svetlosna signalizacija za noćno sletanje i poletanje. Pretpostavlja se da je za ove radove potrebno oko 10 miliona eura.

Trenutno obećanje je da će aerodrom konačno proraditi sredinom 2016. godine, kada budu završeni svi naznačeni radovi i da će tada jedan od najperspektivnijih aerodroma južno od Beograda konačno biti stavljen u funkciju. Ideja je da kada se bude osnovalo JP „Aerodromi Srbije“ ono i nađe operatere iz low cost kompanija koje neće moći da sleću na prepunjeni aerodrom Nikola Tesla.

Iz Vlade Republike Srbije poručeno je da su sredstva obezbeđena za sanaciju piste i da će ona biti urađena po svim standardima koji propisuje naznačeni vid avionskog saobraćaja.

Ostaje nam da sa nestrpljenjem čekamo 2016. godinu i konačno prvi komercijalni civilni let sa Morave.

Izvor: InfoKop

BEZ KOMENTARA

PRE SLANJA KOMENTARA, MOLOMO VAS DA OBRATITE PAŽNJU NA SLEDEĆE UPUTSTVO:
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Portal Morava info zadržava pravo da, ukoliko ih proceni kao neumesne, skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Portal Morava info nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za skraćivanje komentara i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

OSTAVITE ODGOVOR