ČAČAK – Da li je veštačka inteligencija jedna od ključnih tema savremenog društva i koliko je razgovor sa čet-botovima postao deo svakodnevice? O tome su 28. novembra u Gradskoj biblioteci Čačak razgovarali čačanski srednjoškolci u okviru programa “Elementarno o Elementima“.

U prvom delu večeri predstavljen je naučno–popularni časopis “Elementi“, koji već deset godina donosi čitaocima aktuelna naučna dostignuća iz zemlje i sveta. O radu publikacije govorio je glavni i odgovorni urednik Ivan Umeljić, dok je o temama vezanim za veštačke agente i čet-botove izlagala dr Vanja Subotić sa Instituta za filozofiju u Beogradu. Program je vodila bibliotekarka Tanja Vuković.
Časopis “Elementi“ do sada je objavio 42 broja, a svaki od njih donosi originalne i pristupačno napisane priče iz najrazličitijih oblasti – matematike, fizike, astronomije, biologije, medicine, filozofije, umetnosti i ekonomije. Čitaoci mogu da saznaju kako nastaje smeh, kako je rođen svemirski teleskop, šta (ne)može veštačka inteligencija ili kakvi su postojali srednjovekovni roboti. Pisana na jasan i zanimljiv način, ova izdanja povezuju nauku, kulturu i umetnost kroz teme koje nude širi kontekst i manje poznate činjenice.

Umeljić je istakao da za časopis pišu istraživači širokih interesovanja, čiji su tekstovi razumljivi, domišljati i bogati vizuelnim materijalom, uključujući radove istaknutih ilustratora.
- Tekstovi daju širi kontekst i otkrivaju detalje koje su manje poznati većini javnosti, kao što je, između ostalog, bilo u priči o neverovatno isprepletenim putevima nauke i robovlasništva – naveo je Umeljić.
Posebno je izdvojio poslednji tematski blok posvećen simbiozama, ali i vizuelnim sadržajima koji obogaćuju publikaciju a koje su plod rada nekih od najboljih ilustratora kod nas.
Broj 42 donosi i tekst “Veštački agensi: uloge i ličnosti mašina“, čija je autorka dr Vanja Subotić, dugogodišnja saradnica časopisa. Ona je doktorirala na filozofskim aspektima veštačkih neuralnih mreža i modela za obradu prirodnog jezika, među kojima su i savremeni veliki jezički modeli.

U razgovoru sa učenicima Gimnazije, Subotić je kroz interaktivan pristup objasnila kako funkcionišu ChatGPT i drugi čet-botovi, uz kritički osvrt na njihove mogućnosti i ograničenja. Govorila je o obradi prirodnih jezika, načinu na koji transformeri povezuju tokene, odnosno reči, i naglasila da odgovori veštačke inteligencije ne moraju uvek biti tačni.
- Kada postavimo pitanje čet-botu, odgovor je rezultat statističkog modela i uvek ga treba dodatno proveriti – istakla je Subotić.
Program je završen diskusijom učenika i predavača o ulozi veštačke inteligencije u obrazovanju i svakodnevnom životu.
Izvor: Morava info; Foto: Gradska biblioteka Čačak







