
ČAČAK – Na Trgu Nadežde Petrović u Čačku otvorena je instalacija “If walls could tell“ nemačkog konceptualnog umetnika Miše Kubala. Ova instalacija deo je istoimenog projekta koji propituje ulogu umetničkih institucija u savremenom društvu, njihovu otvorenost prema različitim društvenim grupama, te mogućnosti za participativno uključivanje građana u procese umetničke produkcije.

Reč je o tri bela zida koja su postavljena na trgu dok su građani i građanke pozvani da na njima intervenišu koristeći razne materijale i tehnike. Rezultat je kolektivno umetničko delo koje ne nastaje iza zatvorenih vrata institucije, već u živom javnom prostoru – kao komunikacija između publike, umetnika i zajednice.
Instalaciju su otvorili kustos projekta iz Umetničke galerije “Nadežda Petrović“ Predrag Živković, kustos projekta sa Instituta za filozofiju i društvenu teoriju Univerziteta u Beogradu Zoran Erić, direktor beogradske kancelarije Gete instituta Kristof Feldhus, te konceptualni umetnik i autor projekta Miša Kubal.
Predrag Živković zahvalio se svim institucijama, pojedincima i ustanovama koje su pomogle realizaciju ovog projekta.
- Naša galerija je prepoznatljiva u svom gradu pa i šire po svom odnosu prema publici, po otvorenosti, jer mi publiku nikad nismo smatrali pasivnim posmatračem i konzumentom kulturnih sadržaja koje proizvodimo. Uvek smo se trudili da naša publika bude i aktivni deo naše zajednice, neko ko, pored toga što konzumira, i kreira sadržaj. Ovo je još jedan korak u tom pravcu. Na kongresu Asocijacije “ŽIVA AWARD“ u Bratislavi 2023. godine dobili smo nagradu za otvorenost i odnos prema publici, sada se krećemo korak dalje u tom pravcu i stvaramo dijalog između umetnosti koja se događa u javnom prostoru i između galerijskih zidova – naveo je Živković.

Kristof Feldhus rekao je da ovi zidovi nisu još umetničko delo, već jedan proces koji će se razvijati tokom vremena i postati scenografija za debatu, kada se zidovi vrate u Galeriju. Debata će biti realizovana sa lokalim stručnjacima upravo o tome šta je participativna umetnost i šta se desilo u Čačku sa ovim zidovima.
Zoran Erić objasnio je koncept instalacije.
- Umetnik ne nameće nikakve zadatke građanima, već postavlja tri bela zida prilagođena lokalnom trgu i ti zidovi predstavljaju “tabula rasu“, nešto što je potpuno prazno, kao belo platno pred slikarom, za sve građane koji žele da ostave neke otiske, da napišu i izraze svoje poruke i osećanja. Nama je kao tema jako bitan proces participacije, na koji način institucije kao što su muzeji i galerije komuniciraju sa publikom. Znamo da Galerija “Nadežda Petrović“ ima dugu tradiciju, puno programa, brine o svojoj publici, zato su ovi programi dodatno bitni, da vidimo kako će građani reagovati i kakve će poruke ostaviti – rekao je Erić.
Miša Kubal naglasio je da je “ovo veoma posebna konekcija“.
- Sa jedne strane tu je Nadežda, začetnica moderne umetnosti u Srbiji, čiji je umetnički uticaj jak ovde i širom Evrope, a u isto vreme ovaj grad je prestonica murala na javnom mestu, pa ovakvi zidovi možda i nisu iznenađenje ovde u Čačku. Sada vidimo kako će se ostvariti odnos između Nadežde i nečega novog, mlade grafiti scene umetnika u okviru našeg malog umetničkog sveta. Kada dolazite iz Nemačke, ljudi povezuju zidove sa razdvajanjem, odvajanjem, pregradom, ne toliko sa sastajanjem i stapanjem, a ovakvim projektom mi postižemo upravo suprotno, otvorenost u jednom javnom prostoru, mi postavljamo nešto što je još u antičkom svetu predstavljeno kao agora, kao otvoreni prostor dijaloga – rekao je nemački umetnik.

Projekat “If walls could tell“ do sada je realizovan u Sarajevu, Bukureštu, Skoplju, Kišinjevu, Ljubljani i Kraljevici, a završna etapa, održaće se u “Veltkunstcimeru“ u Diseldorfu, gde će biti organizovana završna panel diskusija s predstavnicima svih partnerskih institucija.
Izvor: Morava info
Da ocisti onu farbu sto je usro behaton kocke.
Otvorenost prema različitim društvenim grupama.
Sigurno nisu mislili na nacionalne i verske manjine,nego na one zbunjene smarače koji ne znaju čemu služe izvesni delovi ljudskog tela.