Obratite pažnju na skrivena poskupljenja: Pojedinim proizvodima naprasno smanjena gramaža

1
543

Poskupljenja hrane su poslednjih meseci postala gotovo svakodnevna, a osim klasičnim podizanjem cena do njih sve više dolazi i smanjenjem gramaže pojedinih proizvoda.

Još ranije su se pojavili mnogi proizvodi koji su „smršali“. Na težini su prvo izgubile čokolade, koje je danas teško i pronaći u pakovanju od 100 grama, a posle su se smanjila i pakovanja testenine, pirinča, smrznutog povrća, sokova, dok su pojedini slatkiši umesto četiri reda keksa „pali“ na tri, piše Euronews Srbija.

Ovaj manir dobio je poseban značaj tokom globalne inflacije, pa su udruženja za zaštitu potrošača u Evropi nedavno ukazala da proizvođači prikrivaju poskupljenja time što umesto podizanja cena, smanjuju količinu u pakovanju.

Pravnica Jovanka Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije kaže da je takva praksa prisutna i u našoj zemlji, ali da ne postoje zakonska pravila koja bi takvo ponašanje proizvođača zabranila.

Nikada nije rađena tačna analiza, a najmasovnije se pričalo o čokoladi. Bila je od 100 grama, a sada imamo i do 80 grama, a pakovanje je takvo da kupci i dalje imaju vizuelni utisak da je to 100 grama čokolade i imitira to staro pakovanje. Oni time ne krše zakon, ako je zaista unutra robe u količini u kojoj piše na pakovanju, ali je to uticaj na svest potrošača – kaže Nikolić.

Ona napominje da je svako poskupljenje nepopularno i da zato proizvođači pokušavaju da ga izbegnu, ali da nije isključeno da na taj način i gube određene kupce koji shvate da su za istu količinu novca dobili manju količinu proizvoda.

Promene starih mera proizvoda u Evropi posledica su direktive Evropske unije iz 2009. godine o ukidanju obaveze o standardnoj veličini pakovanja namirnica.

Profesor marketinga na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Saša Veljković smatra da je ovaj trend mnogo prisutniji kod proizvoda iz inostranstva, nego kod domaćih i napominje da ima više razloga zašto se to dešava, a da su tome doprineli i aktuelna kriza i poskupljenje transporta.

Bilo je nekoliko takvih primera, ali nisam primetio da je kod nas to masovna pojava, kao u inostranstvu. To je neetički, ali ne i protivzakonito, u situacijama kada je sadržina smanjena, a kutija ostala ista. Toga ima kod nekih proizvoda da je kutija mnogo veća u odnosu na ono što se u njoj nalazi. Međutim, ako gledamo čisto zakonski, sve dok na toj kutiji piše koliko je to grama i oni ne krše zakon iako ja smatram da se ponašaju marketinški neetički u takvim situacijama – objašnjava Veljković za Euronews Srbija.

On ukazuje da još jedan novi element predstavljaju rastući troškovi transporta i da bi to mogao biti razlog za smanjenje pakovanja, jer ono donosi veću uštedu ako u šleper stane više robe.

Ako nešto smanji za 10 odsto, onda će mu u šleper stati više robe za toliko za koliko je smanjio. Tu sigurno postoji dodatna ušteda. Nije zanemarljiv ni segment da se manja pakovanja uvode zbog smanjenja veličine porodice. Prosečna porodica u Srbiji je sada ispod tri člana, a pre 15 ili 20 godina je bilo četiri ili više, tako da se proizvođači i tome prilagođavaju. Očekujem da će biti sve više proizvoda u pakovanju za jednu ili dve osobe, jer je sve više samačkih domaćinstava i tih porodica koje nemaju mnogo članova – kaže profesor.

Izvor: Euronews Srbija

Prethodni članakTri nagrade “Dositejevo pero“ za “Pčeličine“ knjige
Sledeći članakZašto je vašem biznisu potreban knjigovođa?

1 KOMENTAR

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here