Polovni automobili skuplji za više od 20 odsto, zašto onda vlasnici sve češće odlažu prodaju

0
710
Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy

Pandemija i rat u Ukrajini uticali su na proizvodnju, ali i na tržište automobila. Manje se proizvode novi, a prodaja starih se odlaže. Zbog toga su poskupeli i polovni automobili – 21 odsto u poređenju sa prošlom godinom, a čak 29 odsto u odnosu na 2020.

Kupovina automobila, i nekad i sad, zahteva ozbiljnu pripremu – u smislu informisanosti, ali i znatnu količinu novca. Uz aktuelna svetska zbivanja, to su verovatno i najvažniji razlozi zbog kojih se ljudi češće odlučuju za kupovinu polovnih vozila. To potvrđuju i podaci do kojih je došao sajt Polovni automobili, a koje je predstavila Romana Takov, gostujući na Prvom programu Radio Beograda.

Godišnje, kupi se oko 150.000 polovnih vozila, i to više na dizel-pogon. Najviše, kako je rekla, dizelaši i folksvagen, uprkos rastu cena.

Pandemija je ostavila veliki trag na industriju automobila, pre svega zbog mikročipova, za koje postoje teškoće i u nabavci i u proizvodnji, što je dovelo do manje proizvodnje novih, a samim tim i do odlaganja prodaje starih automobila. Takođe, na tržište automobila i proizvodnju novih utiče i aktuelna situacija između Rusije i Ukrajine, obe ove zemlje su značajne za auto-industriju zbog sirovina i proizvodnje komponenti. Rusija je jedan od glavnih izvoznika i proizvođača katalizatora, što dodatno otežava ionako velike probleme u ovoj oblasti – rekla je Takov.

Istraživanje koje su sproveli u periodu januar–avgust 2022. pokazalo je da je, zbog svega navedenog, porasla i cena polovnih vozila.

Tako su automobili, stari do 20 godina, ove godine skuplji za 21 odsto nego prošle godine u istom periodu, a čak 29 odsto skuplji nego 2020. Posledica takvog stanja je da sada neko ko je kupio automobil pre tri-četiri godine može da ga proda po praktično istoj ceni.

Naši automobili su prosečno stari 17 godina, i na to najviše utiče cena – istakla je Takov.

Napominje da je više od 80 odsto svih polovnih automobila kupljenih iz uvoza ove godine, staro prosečno 10 godina.

A što se cena tiče, prema istraživanju koje smo radili prošle godine, i gde je učestvovalo preko 8.000 ispitanika, najviše se kupuju vozila čija vrednost se kreće od tri do pet hiljada evra, potom ona od dve do tri hiljade, i tek onda vozila čija se cena kreće između pet i sedam hiljada evra – kaže Romana Takov.

Značajan je i podatak da, kad se kupuju novi automobili, preko 60 odsto kupaca se odlučuje za benzince, a kada se kupuju polovni, u čak 65 odsto slučajeva kupci se odlučuju za dizelaše.

Hibridni i električni automobili još nisu značajnije zastupljeni na našem tržištu. Kako kaže Romana Takov, pre svega zbog cene i situacije da je jako malo ovakvih vozila na tržištu polovnih vozila, ali i zbog nedovoljno izgrađene infrastrukture.

Inače, prodaja raste iz godine u godinu, za oko dva-tri odsto. U 2022. učešće hibridnih vozila u ukupnoj prodaji novih vozila je 15 odsto.

Zbog visokih cena, ali i nedovoljno izgrađene infrastrukutre – nedovoljno punjača duž puteva, sporost prilikom punjenja (negde se i po sat i po puni baterija na električnim automobilima), kaskamo za Evropom – rekla je Takov.

Što se tiče prognoza, da li će se zaustaviti rast cena polovnih automobila, kaže da ima mnogo nepredvidivih faktora, ali veruju da se o stabilizaciji može govoriti za godinu-dve.

Izvor: RTS

Prethodni članakBojan Tomašević pred meč sa Igokeom: Da u Laktašima krenemo sa pobedama
Sledeći članakStevanić: Trajno rešavamo pitanje vodosnabdevanja Pakovraća, za nekoliko meseci priključenje na sistem “Rzav“

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here