Kako izgleda testiranje vozača na drogu i koje narkotike test prepoznaje

1
506

Pripadnici Uprave saobraćajne policije od Nove godine dobili su još jedno zaduženje – kontrolu vozača na psihoaktivne supstance. To je do sada bila povremena aktivnost zbog složene aparature, a sada, sa brzim testom, odgovor da li neko lice ugrožava saobraćaj vožnjom pod dejstvom narkotika može da stigne za svega nekoliko minuta.

Od Nove godine kontrola vozača na prisustvo narkotika u organizmu postaje stalna aktivnost tako da svi oni koji imaju lošu naviku da sedaju za volan pod dejstvom narkotika i ostalih psihoaktivnih supstanci imaju razloga da budu zabrinuti – kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Da je testiranje naišlo na pozitivne reakcije svedoči i inženjer saobraćaja Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Imali smo neke neobjašnjive slučajeve. Na primer, zeleno je za pešake, crveno za vozače, dan je, brzina automobila je minimalna i on se ne zaustavlja, već udara u pešaka i on gine. Kasnije se ispostavi da je koristio neki narkotik. Zbog toga je ovakvo testiranje neophodno – kaže Božović.

Za sve detalje o novom načinu testiranja „Blic“ je pitao Agenciju za bezbednost saobraćaja, a oni su dali odgovore na ono što najviše interesuje građane.

1. Kako test funkcioniše, kako izgleda i koliko minuta je neophodno da bi se dobio rezultat?

Kontrola se vrši na dva načina. Prvi je korišćenjem uređaja Dräger DrugTest 5000, odnosno na osnovu uzorka pljuvačke. Kontrolu vrše policijski službenici na mestu gde je vozač zaustavljen i kontrola traje oko 10 minuta – naveli su iz Agencije.

Oni dodaju da postoji i drugi način kontrole a to je upućivanje vozača za koga se posumnja da upravlja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci na stručni pregled u odgovarajuću zdravstvenu ustanovu, gde medicinsko osoblje radi analizu uzorka krvi, odnosno urina.

2. Na koje droge je test osetljiv?

Na osnovu uzorka pljuvačke detektuje se prisustvo sedam vrsta narkotika: amfetamin, kanabis, kokain, metamfetamin, opijati, metadon i benzodijazepin.

3. Cena testa do sada bila prepreka?

Kako je navedeno, postojala je kontrola upućivanjem vozača za koga se posumnja da upravlja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci na stručni pregled u odgovarajuću zdravstvenu ustanovu, gde medicinsko osoblje vrši analizu na osnovu uzorka krvi, odnosno urina.

Međutim, razvojem i nabavkom uređaja poput Dräger DrugTest 5000 postupak utvrđivanja postojanja droga u organizmu vozača olakšan je na licu mesta, te je policijskim službenicima omogućeno da na licu mesta utvrde postojanje narkotika u organizmu. Za intenzivniju primenu ovakvih uređaja bilo je potrebno sprovesti obuke lica za korišćenje i nabavke uređaja koji će u najvećoj meri odgovarati našem sistemu, pored toga treba imati u vidu da i zemlje Evrope od 2018. godine intenzivnije rade na primeni i implementaciji uređaja poput Dräger DrugTest 5000 u kontroli saobraćaja – kažu za „Blic“ u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

4. Koje su kazne?

Ukoliko se utvrdi da je vozač upravljao vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, policijski službenici isključiće vozača iz saobraćaja u trajanju od 24 časa, a vozaču se određuje zadržavanje u službenim prostorijama u trajanju do 12 sati.

Protiv vozača se podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i zakonom je propisana novčana kazna u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora u trajanju do 30 dana, osam kaznenih poena i zaštitna mera zabrane upravljanja motornim vozilom u trajanju od najmanje šest meseci – navode oni za „Blic“.

Oni koji odbiju ovakvo testiranje biće kažnjeni novčanom kaznom od 100.000 do 120.000 dinara, sa 14 kaznenih poena i oduzimanjem dozvole na osam meseci ili zatvorskom kaznom od 30 dana, stoji u zakonu.

Od početka ove godine 31 prekršaj

U 2020. godini, 652 vozača isključena su iz saobraćaja zbog pomenutog prekršaja, dok je 2019. godini iz saobraćaja isključeno 429, a 2018. godine 239 vozača.

U ovom trenutku ne raspolaže se podacima za period od 1. do 26. januara ove godine. U toku prethodne nedelje (18-24. januar), iz saobraćaja je isključen 31 vozač zbog upravljanja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci. Najveći broj vozača isključenih iz saobraćaja bio je pod dejstvom kanabisa, njih 17, dok je šest vozača isključeno zbog vožnje pod dejstvom amfetamina, a četiri zbog vožnje pod dejstvom kokaina. Dvanaest vozača isključenih iz saobraćaja zbog ovog prekršaja bilo je mlađe od 24 godine, a najmlađi je devetnaestogodišnji vozač, kog su presretači zaustavili zbog prekoračenja brzine i za koga je kontrolom utvrđeno da je vozilom upravljao pod dejstvom kanabisa – kažu u Agenciji.

U 2020. godini, od ukupno 30.700 saobraćajnih nezgoda, u 45 su učestvovali vozači pod dejstvom psihoaktivnih supstanci (pet saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima, 23 saobraćajnih nezgoda sa povređenim licima i 17 saobraćajnih nezgoda sa materijalnom štetom).

Poređenja radi, u istom periodu vozači pod dejstvom alkohola učestvovali su u 3.500 saobraćajnih nezgoda.

Izvor: Blic

Prethodni članakBisenić: Rokade u vrhu gradske vlasti posledica unutarstranačkih konflikata u čačanskom SNS-u
Sledeći članakTri čačanske firme traže radnike

1 KOMENTAR

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here