Nedeljama unazad, aktuelna je tema turističkih aranžmana, od kojih dobar deo neće biti realizovan, usled posledica pandemije uzrokovane virusom korona.
Kako navode u Efektivi, tim povodom, u javnosti se nekoliko puta oglasio predstavnik Udruženja turističkih agencija YUTA Aleksandar Seničić, koji je izneo, kako kažu, nekoliko netačnih informacija, „u nameri da obmane i zbuni potrošače u pogledu njihovih prava na povraćaj uplaćenih sredstava“.
U Efektivi navode da je apsolutno netačno da je vanredno stanje derogiralo primenu zakona i da potrošači nemaju pravo na povraćaj novca.
– Njima je to pravo zagarantovano u dva zakona, Zakonom o zaštiti potrošača, čije odredbe su krovne u ovoj oblasti, ali i identičnom odredbom u Zakonu o obligacionim odnosima. Takođe, potrošači imaji i mogućnost otkazivanja aranžmana, što za posledicu takođe ima povraćaj kompletne ili delimične sume – saopštavaju u Efektivi.
Efektiva smatra da turističkim agencijama to svakako ne odgovara, jer tvrde da je novac odavno prosleđen ino partnerima, kao i da je zarada utrošena na tekuće troškove.
– Najavljuju mogućnost vaučera, koje bi putnici mogli da iskoriste za putovanja u narednom periodu, ali ostaje nejasno ko bi garantovao za vrednost tih vaučera, jer oni moraju imati pokriće, kako bi hotel ili avio prevoznik, koji bi prihvatio takav vid plaćanja, mogao da ih naplati – objašnjavaju iz ovog udruženja.
Prava potrošača zavise od trenutka u kom se nalaze u odnosu na period realizacije aranžmana. Tu već postoje oni čija su putovanja definitivno otkazana i oni koji tek očekuju vesti o tome (letovanja u junu i avgustu na primer). U zavisnosti od toga, razlikuju se i pravni okviri za rešavanje problema.
Efektiva podseća na to da su prava zagarantovana odredbama Zakona o zaštiti potrošača, krovna i obavezujuća za ove situacije.
Izvor: 021.rs
Ko je Efektiva, šta je Efektiva i za šta su oni merodavni?
Oni najpre nisu razumeli rešenje vezano za vaučere, a biće interesantno kada budu pročitali zakone i saopštenja temeljno. Najpre čitanje, informisanje, pa onda bilo kakvo komentarisanje i zastupanje jer inače se ovako gubi kredibilitet.
Sve sto to lepo rekli, ali niste predložili nikakvo rešenje. Super, ajde svi da tražimo svoj novac nazad (i sam sam uplatio u februaru letovanje i to za moje mogucnosti velika sredstva), agencija proglasi bankrot, mi svi se po zakonu naplatimo iz osiguranja čiji maksimalni iznos 400 hiljada eura, sto bi kod velikih agencija značilo da bi dobili možda 100 eura nazad. Lep predlog ste dali. Situacija je mnogo ozbiljnija od prostog čitanja par članova jednog zakona.