ČAČAK – Na području Čačka danas je većina kafića i restorana počela sa radom, uz određene mere koje moraju biti ispoštovane.
Vlasnici, zaposleni, gosti i korisnici usluga moraće da se pridržavaju niza mera, a nadležne inspekcije (sanitarna, tržišta) moraće da prate njihovo sprovođenje.
Mnogi su vikend iskoristili da svoje objekte pripreme, detaljno očiste i dezinfikuju sve prostorije.
Restorani će morati da izbace posude za zajedničku upotrebu poput kečapa, senfa ili slanika.
Osoblje će da nosi odgovarajuću opremu – vizire, maske, rukavice.
Bez maski u prostoru objekta mogu boraviti samo gosti dok su za svojim stolom.
U svim ostalim prilikama boravka u prostoru objekta, dolaska/odlaska, naručivanja, preuzimanja, plaćanja na pultu, korišćenja sanitarnih prostorija, gosti moraju nositi masku (ili drugi vid zaštitne pokrivke za nos i usta).
Na ulazu u objekat moraće da budu postavljene dezo-barijere i dozeri za dezinfekciju ruku za obaveznu dezinfekciju pri ulasku u objekat.
Raspored stolova u zatvorenom ili otvorenom prostoru ugostiteljskih objekata moraće da se organizuje tako da razmak između gostiju koji sede za istim ili susednim stolovima ne bude manji od propisanog rastojanja od dva metra.
U suprotnom, vlasnici će morati da obezbede fizičke barijere (od pleksiglasa ili drugog punog materijala) koje će deliti prostor između stolova.
Mere higijene i dezinfekcije moraće da se pojačaju u celom objektu, posebno kvaka i drugih mesta koja se dodiruju.
Obavezna je dezinfekcija svakog stola i stolice nakon odlaska gosta.
Takođe, biće potrebno da se povremeno dezinfikuje prilaz objektu.
Preporučuje se korišćenje papirnih menija za jednokratnu upotrebu, koji se bacaju posle svakog gosta ili eventualno menija za višekratnu upotrebu a koji su pogodni za dezinfekciju i moraju se dezinfikovati posle svakog gosta.
Može se koristiti i isticanje menija na površinama vidljivim gostima kako bi se smanjio kontakt sa mogućim kontaminiranim površinama.
Takođe, preporučuje se mašinsko pranje posuđa. Ako nema uslova za to, onda je obavezno pranje deterdžentom na što višoj temperaturi uz završnu dezinfekciju.
U objektu i bašti moraće da postoji mesto za odlaganje otpada – maski, rukavica. I te kante bi trebalo da budu sa pedalom za nožno otvaranje.
Kada je reč o provetravanju prostorija, ono mora biti redovno, prirodnim putem – otvaranjem prozora.
Ne preporučuje se korišćenje veštačke ventilacije zatvorenog centralizovanog tipa, kao ni klimatizacije u objektima ukoliko se radi o split sistemu (sistem u kome vazduh cirkuliše unutar prostorije prolaskom kroz unutrašnju jedinicu klima-uređaja bez razmene takvog vazduha sa spoljnim svežim vazduhom).
Preporučuje da se u svim ugostiteljskim objektima, u skladu sa mogućnostima, odvoji naplate usluga od poslova usluživanja hrane.
To znači da zaposleni koji poslužuje hranu i piće ne treba da obavlja naplatu usluge.
Takođe, treba favorizovati beskontaktno plaćanje karticama.
Ako se usluga plaća gotovinom, neophodna je dezinfekcija ruku/rukavica nakon svake naplate, a pre bilo koje druge radnje.
Kada je reč o kioscima, preporučuje se da se naručivanje i plaćanje obavljaju na različitim pultovima i da to rade dve osobe.
Takođe, između zaposlenih i kupaca bi trebalo da bude pregrada.
U skladu sa mogućnostima, preporučuje se da se jasno obeleže putevi pristupa i udaljavanja od objekta, kako bi se izbeglo stvaranje gužvi.
Naravno, neophodno je da se poštuje distanca između kupaca od najmanje dva metra.
Na spoljnoj strani pultova trebalo bi za kupce postaviti pumpicu sa dezinfekcionim sredstvom.
Prilikom dostave hrane, zaposleni je dužan da tom prilikom nosi masku i rukavice, a poželjno je i nošenje vizira.
Obavezno je da se dolazak najavi i da se prilikom predaje porudžbine drži što veća distanca od kupca.
Nakon što kupac plati, obavezno je da se dezinfikuju rukavice.
Takođe, i vozilo za dostavu treba da se dezinfikuje što češće.
Poslodavac je dužan da, pre svega, vodi računa o svom zdravlju i sve zaposlene obavesti o primeni mera i obavezama nošenja opreme i dezinfekciji objekata. Takođe, i sami se svih tih mera moraju pridržavati.
Oni treba da prate zdravstveno stanje zaposlenih pri dolasku na posao – u skladu sa mogućnostima – putem beskontaktnog merenja temperature ili praćenjem pojave simptoma bolesti.
Ako se ispolje simptomi, obavezni su da zaposlenog odmah udalje sa posla i detaljno dezinfikuju prostor u kom je boravio i predmete koje je koristio.
Preporučuje se i da organizuju češće pauze za zaposlene, s obzirom na to da će oni nositi zaštitnu opremu i primenjivati mere prevencije.
Izvor: MNA
pravila su neverovatno kontradiktorna
ali bitno je da su dzabolebarnici otvoreni
zvakanje plasticnih kasicica moze da pocne
ne zaboraviti da se otegnu noge do pola baste, molem Ve :)))