Konačno izmenjen pravilnik za profesionalne vozače: Za volan kamiona može sa 18 godina, autobusa sa 21

33
13209
Foto: Pixabay

Procena je da u ovom momentu Srbiji nedostaje oko 20.000 profesionalnih vozača kamiona i autobusa. To nije problem samo naše zemlje, već cele Evrope, pa i sveta. Razvijene zapadnoevropske zemlje problem pokušavaju da reše uvozom radne snage sa Zapadnog Balkana, što dodatno komplikuje situaciju u Srbiji.

Država je preduzela određene mere, te je u septembru prošle godine izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja smanjena starosna granica za vozače kamiona i autobusa. Ovim je starosna granica za vozače kamiona smanjena sa 21 na 18 godina, a za vozače autobusa sa 24 na 21 godinu. Međutim, te izmene nisu mogle da budu primenjene u praksi dok se ne donesu podzakonski akti, a među njima i Pravilnik o teorijskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače.

Ovaj Pravilnik je sada izmenjen, tako da su od 9. marta auto-škole počele da ga primenjuju. To znači da za C kategoriju (kamion) kandidati mogu da polažu sa 18 godina, za D kategoriju (autobus) sa 21 godinom. Takođe, kandidati mogu direktno da polažu za D kategoriju bez obaveze posedovanja C kategorije.

Očekuje se da će ova mera delimično da reši problem deficita vozača. Međutim, tržište u Srbiji ne može da ponudi plate kakve imaju vozači u Zapadnoj Evropi. Zbog toga i dalje veliki broj njih odlazi u inostranstvo.

Vozači iz Srbiji odlaze u Nemačku, Švedsku, Veliku Britaniju da rade za mesečnu platu od 2.500 do 3.000 evra. Plate u Srbiji u kamionskom prevozu su oko 1.000 evra, dok se u autobuskom prevozu kreću između 80.000 i 100.000 dinara, u zavisnosti od ponude i tražnje i lokacije posla. To je jedan od glavnih motiva zašto vozači odlaze u inostranstvo. Zbog toga su firme u Srbiji, koje se bave transportom robe i prevozom ljudi, prinuđene da uvoze radnu snagu i vozače dovode iz Šri Lanke i Indije.

Razlog za deficit vozača je isti u celom svetu – obuka je skupa pa mnogi zainteresovani kadidati ne mogu da je plate, a sa druge strane uslovi rada nisu dovoljno primamljivi da privuku mlade ljude da se opredele za tu profesiju.

Stručnjaci iz oblasti saobraćaja za Euronews Srbija kažu da se moraju preduzeti dodatne mere kako bi se problem prevazišao, jer je transport „krvotok svake privrede“. Već se dešava da kasne isporuke, ne zato što nema robe, već nema ko da je preveze.

Direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Goran Aleksić kaže za Euronews Srbija da se radi na tome da se podstakne i unapredi sistem edukacije profesionalnih vozača.

  • Iz srednjih škola izlazi godišnje negde oko 1.000 učenika koji su završili smer za vozača. Srbiji godišmnje treba između 4.000 do 5.000 vozača. Nedostaje nam oko 3.000 vozača godišnje da se obuči – kaže Aleksić.

Kao jedno od mogućih rešenja za manjak vozača, stručnjaci iz oblasti saobraćaja predlažu i stimulisanje žena da voze, kao što je u SAD, gde postoji veliki broj žena vozača.

Navode i da država treba da reaguje i da se smanje cene obuke vozača u tzv. CPC centrima i u auto-školama.

  • Država treba da subvencioniše tu obuku, da napravimo modele da obučavamo te mlade ljude kroz obrazovanje, saradnju sa privredom – naveo je Aleksić i dodao da je pozitivan korak u tom pravcu uvođenje novog smera po dualnom modelu obrazovanja od septembra – „vozač motornih vozila“.

Dodaje da bi dodatnim poreskim olakšicama država mogla da stimulisale firme koje se bave transportom – tako što ne bi plaćale poreze na platu vozača u prvih par godina, zatim da akcize na gorivo firmama koje se bave transportom budu kao u Nemačkoj ili Francuskoj.

  • Država bi mogla određenim podsticajima da veže vozače da ostanu u zemlji. Eventualno povoljnijim subvencijama za stanove. Imamo primere u inostranstvu da se isplaćuju određene naknade suprugama vozača, posebno ako su u drugom stanju. Sve su to medeli kako bi mogli da se zadrže vozači – naveo je Aleksić.

Izvor: Euronews Srbija

Prethodni članakOvi delovi Čačka u četvrtak ostaju bez struje
Sledeći članakČačanskoj firmi 120.000 evra od Fonda za inovacionu delatnost za razvoj projekta DigiPro MES

33 KOMENTARA

    • Niko nikoga ne tera da uci I da vozi sleeper. Sta vam je ljudi? Sto ste se pomamili? Imas pravo iskorsti ga ili ne. U cemu je problem? Ne razumem.

      • Treba pustiti komentatore da izlece svoje frustracije. Jedini put I nacin je im to. Mora da sede negde u nekom bydzaku, niko ih ne zarezuje ne za sta pa im se javila potreba da I oni nesto kazu, da ih neko cuje. Treba ih pustiti. Ne kritikovati ih. Jedino treba da napisu ko su stvarno. Da im se pomogne.

  1. Prvo ukinite cpc jer nigde nije priznat u Evroli a i u Srbiji nigde se ne trazi(klasična otimačina),mij CPC ističe u novembru i nisam isao na predavanja da bacam pare(5×12000rsd) i nemam nameru,cene svega u SRB su veće nego u Evropi(od goriva do svih proizvoda)tako da podignite i cene prevoza i platite vozače kako treba a sebe i vaše sedenje u foteljama malo manje cenite(vozači vam imaju minimalce na platama BRUKA)ti vozaći su 3 smene u kamionima dnevno za razliku od vas(zapitajte se kakvi su njihovi životi u 2 kvm)a sto se tiče tog polaganja sa 18god to se ne bunim,svaka normalna osoba koja udje u posao sa toliko godina mora proći jednu dobru obuku pre nego što počne sam da vozi,a i svaka firma takvom početniku treba to da obezbedi(takozvane dvojke)svi smo mi od nečega počeli i ne vidim zašto sa 18 ne bi mogli polagati,svakako proći će još dosta vremena dok takav vozač ne sedne sam da vozi(nisu tu u pitanju godine u pitanju je zdrav razum)ti ljudi sa 18 god voze auta koja mogu šlepati moj kamion pa sto ne bi onda i ovo vozili

  2. ZAMISLTE DETE OD 18 GODINA VOZI SLEPERA OD 25 TONA,
    BEZ RADOG ISKUSTVA A DANASNI SLEPERI IDU BRZINOM PREKO 100 KM NA SAT. TI KOJI SU DONELI OVAKAV ZAKON TREBA IH PITATI DA LI BI ONI POSLALI NJIHOVU FAMILIJI I UNUCE DA IH VOZE OVI POCETNI VOZACI BEZ RADNOG ISKUSTVA

    • Ja sam sa 18 godina polozio za sleper (40t) i dan danas vozim…sa 18 godina nije vise „dete“ nego odgovoran i skolovan covek…Ne pravite debile i sekaperse od sposobne omladine…Zbog takvih to „dete“ umesto u kamion on cupa obrve…

    • A sto dete od 18 god da vozi sleeper? Neka uci nesto drugo. Kakva lupetanja ovde citamo. Svasta. Nego se namirisala dobra zarada. Pa hoce kaki mi se ne kaki. Hocu, necu. E nije u redu.

  3. Neverovatno ali ne postoji oblast koju ova vlast nije unistila. Od skolstva, zdravstva, sudstva, sve cega su se dohvatili, kao po komandi. Glasajte ponovo!

  4. Tako je,tupani i glupani.Jos jedan pokazatelj koliko ste jadni i unistavate ovu zemlju sa nebuloznim“resenjima“.Detetu od 18 godina terate u smrt a ovima od 21 gosinu terate u amrt i njega i 50 putnika najmanje.Bagro snsovska.Unistavate aopstveni narod.Samo kako se novci uzeti a koga briga za narod .Svake nedelje kontrole,guzve na granicama.Sta radi to ministaratvo.Svaki zakon vam je za usranu motku.Pa i ovaj.Ubiatitelji Srbije.

  5. Ugasite agencije što profitiraju što na svaku turu zarađuju od150 do200 evra to prevoznici nigde ne spominju opet država nešto da opiše to nije normalno i evo plate za vozače i do 3000eura

  6. Ja sam penzioner vozač SAD vidim koliko su GLUPI ovi saobracajni stručnjaci Oni neznanju sta je nespavati pravilno nekoliko noći STARCI pustite mlade da komanduju

  7. Ja sam prevoznik i pola kamiona mi je parkirano vozaca nema a ja da placam svakom 2500e za spc koji nicemu ne sluzi i niko ga vani ne prihvata i smeju se kad ga pokazu vozaci pa sad se ide u sloveniju gde kosta 600e i obuka traje 2 dana a ne nekoliko meseci kod nas decaci izgube volju za taj poso i odu negde a vi samo terajte po vasem i trazite vozace bar na tv.i sedite u udobnim foteljama arobu ce nam prevoziti indijci koji veze nemaju.

    • 1000 + za vas, uređenjem prevoza se bave diletanti sa zvučnim diplomama!!!
      Do juče je bilo nebezbedno da se vozi sa 18 god, a sada je uredbom postalo bezbedno..
      Lično vozim od 18 god i 3 meseca E kategoriju, kad smo mi počinjali vozili smo klozete u odnosu na današnje kamione pa sta smo mi bili vanzemaljci?!
      Nego…

    • Ovde je u pitanju globa vozaca a ne godine ko ce da da 3000e da bi postao vozac kamiona i da izgubi jednu godinu pa to ce da uradi samo budala.Nemojte vi da pomazete prevoznike pomozite deci da ne idu vani upropali zapad iz kog se ne vracaju samo skinite globu kao slovenci i cela evropa.

  8. Neka mi neko kaže gde da zaradim te pare u ovoj državi za polaganje za profi vozača koliko je skupo.KV mašinbravar sam imam B kategoriju i 35 god. radnog staža živim od minimalca trenutno bez zaposlenja a treba platiti šta sve ne da bi postao profi.

  9. Umesto da skinete cene za CPC na kao na primer 200-300e vi pomerate starosnu granicu,to nema veze,nece opet biti vozaca,ja imam 44 godine pre 3 godine polagao za C,i E ,i imam skolu tehnicar drumskog saobracaja,i ne priznaju,moram da polazem cpc,ali suludo mi dati taj novac za cpc.da bi postao vozac treba da imas 2500e.pa nema to svako

  10. Kraj još jednog eksperimenta milana vujanića, čoveka koji izmišlja besmislena pravila saobraćaja koja ne postoje nigde u svetu, ne/čoveka koji evo već pola veka zagorčava život vozačima u srbiji i iz penzije ga polupismena vlast angažuje da im puni budžet… FUJ

  11. Jedan od sve većih problema su i granice. Prolazi se granica po 3 dana, što obesmišljava posao. Ko radi na km i procenat, ne zaradi ništa. Tako da će teško Srbija da zadrži vozače sa tim platama i problemima.

  12. Za jednog početnika potrebno je od prilike između 200000 i 250000 dinara.
    1. Polaganje CPC i
    2. Polaganje C kategorije
    Gde će raditi za poslodavce koji ne mare za radno vreme,koji i dalje imaju analogne tahografe gde može da se mulja ,da se ne poštuje radnik.
    Deo zarade na račun ,ostatak na ruke. Umesto da vozači imaju beneficiju jer su po ceo dan na putu i dalje se zadovoljavaju minimalcom na račun…
    Firme koje ne dira policija mogu da rade šta god i tako u nedogled…

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here