Helikopterska eskadrila, elitna jedinica stacionirana u Lađevcima

3
1338

LAĐEVCI – Civilni deo aerodroma „Morava”, poznatog i kao aerodrom Lađevci, biće otvoren za saoraćaj na Vidovdan 28, juna, najavio je juče predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Država će uložiti 8,4 miliona evra za produžetak piste, kako bi mogo da sleće čak i „boing 737”. Vojni deo je izgrađen još 1967. godine i tada je na ovom aerodromu bila 235 lovačko-bombarderska eskadrila koja je bila opremljena avionima tipa “F-84 tanderdžet“.

Foto: RINA

Danas je vojni deo dom 241 lovačko-bombarderske eskadrile opremljene avionima “orao“ i “supergaleb“, kao i 714. protivoklopne helikopterske eskadrile koja koristi helikoptere “gazela“.

„Senke”, kako nazivaju 714. protiv-oklopnu helikoptersku eskadrilu, ili gospodari šumadijskog neba svima su poznate po veoma školovanom oficirskom kadru i najobučenijim pilotima.

Često se mogu videti da krstare nebom ove „ljute” mašine, ali ko je za njihovim upravljačem, nikada. Možda ih baš zato zovu „senke”. Važe za najobučeniju helikoptersku jedinicu Vojske Srbije sa velikim iskustvom.

Major Dobrosav Drndarević, zamenik komadanta, kaže da su uvek spremni da polete i da, i ako ima rizika, sa tim naučite da živite, jer se ovaj posao radi iz ljubavi i iz srca. Drndarević kaže da mu je letenje u srcu i da ne zna kako će sutra bez toga živeti.

Radim od 2001. imalo je i teških trenutaka ali po meni mnogo lepših, tako da se nisam pokajao što sam izbarao ovaj poziv – rekao je Drndarević.

Zamenik komandanta, major Dobrosav Drndarević; foto: Rina

Neki su imali priliku i da lete iznad Afrike kao major Ivan Poljičak, koji je pre deset godina bio u mirovnoj misiji UN u Obali Slonovače.

Major Branko Stanković leti već 17 godina i kaže da ima bolji pogled na svet.

Ovaj posao je suludo da radite ako ga ne volite, jer da rizikujete život za nešto što ne volite ne ide. Svaki deo leta se izvodi po nekoj određenoj proceduri koja je unapred propisana, a imate i postupke u slučaju nužde koje morate znati napamet – ističe Stanković, dodajući da je uvek prisutna neka pozitivna trema.

Ali ne trebaju samo piloti biti spremni nego i letelice. Stariji vodnik Radojko Nikolić je mehaničar i kaže da pre svakog poletanje letelica mora detaljno da se pregleda.

Ovi ljudi ne bi važili za najbolje da nije stalnih obuka koje se planski sprovode. Akcije podrazumevaju da se sve planirano uradi i da izvedba bude bezbedna – navodi Nikolić.

Zadivljujuća je veština sa kojom piloti manevrišu sa letećim mašinama u vazduhu, a to sve rade praćeni budnim okom kontrolora leta.

Prikazivanjem manevara pokazuju se osnovne sposobnosti helikoptera u niskom letu od oštrih zaokreta do okretanja oko noge na maloj visini, smaknutoj poretka na maloj visini i borbenog poretka na maloj visini i to sve sihronizovano u paru. To su izuzetno komplikovane vežbe koje rade piloti prve i druge kategorije. Svaki posao je rizičan, a pogotovu ovaj gde se sve dešava u trenutku i gde mora u veoma kratkom vremenskom periodu da se reaguje. Odluke moraju da se donose pravovremeno jer ako dođe do kolebanja to može biti veoma rizično i tada se nesreće najčešće događaju. Svaki pilot mora biti obučen i pripremljen, a za nas kažu da smo najbolji – kaže kontrolor leta, major Vladan Bogićević.

On je dodao da posle svakok izvršenog leta se radi analiza, kako bi se uočene greške ispravile za sledeći.

Foto: RINA

Major Ivan Poljičak kaže da je imao situaciju u kojoj je bez nekih većih posledica po vazduhoplov i posadu prošao posle udesa sa helikopterom.

Na sreću, nismo se srušili, prošli smo sa malim oštećenjem letelice. Helikopter nema izbacivo sedište i samim tim je opasnost veća. Svi se letovi izvršavaju na malim visnama što dodatno povećava rizik, i samim tim vreme za reagovanje se znatno skraćuje. Kada je čovek iskusniji on može da reaguje, vozača kilometri čine iskusnijim, a pilota sati u vazduhu – rekao je Poljičak, dodajući da tri života da živim u sva tri bi radio ovaj posao.

Ne mogu da vam opišem sa kojim zadovoljstvom ovo radim, kakav adrenalin struji niz telo i koliko vi osećate uživanja i lepote dok sve držite u svojim rukama i vi komandujete mašinom, to se ne meri ni sa čim – istakao je major Poljičak.

Izvor: RINA

Prethodni članakGrad Požarevac ukazao poverenje čačanskom udruženju “Tri plus“
Sledeći članakAlarmantno: Srbiju napusti 300 lekara godišnje!

3 KOMENTARA

  1. Elitni lovci sa orlovima i super galebom, pa jer vi mislite da je neko jeo bunike. Ti avioni su danas toliko zastareli da je smesno komentarisati. Oni mogu da idu u muzej jer svaki pesadinac sa rucnim lanserom za avione moze da i obori, to isto vazi i za helikopter Gazela. Svake godine se srusi neki Orao sam od sebe koliko su stari, zato nemojte da pisete bajke. Mi nemamo nikakvu avijaciju osimovih 5-6 MIGova 29 i to je sve sto vredi.

  2. Manite to foliranje..
    Odluiku ej donmela VLADA Srbije i Ana brnabic, a ne Aleksandar VUcic, on nije bio zainteresovan, to je i sam rekao pre samo jedan do dva mesec,….kad je branio preuzimanje Niskog aerodroma…
    Zato je Vucic i namerno cestitao Ani Brnabic ocinstvo, da bi je oterao sa podpisivanja ugovora, juce u Kraljevu.. i nije je bilo kao kao da je zastite, a vinovnik je Vucic koji je bio nepristojan i nacrtao metu za podkusirivanje Ani, a stalno kuka kako njega ga drugi diraju…to je to…

    A juce iuznenada Vucuic iz Raske u Kraljevo …sa strane…Ane nigde jer ju je obrukao bez njene n dozvole…

    • Ispravka…
      Sve to rade zajedno, opet ce Ana i Vucic u radne pobvede jer je fortelja u pitanju …a sto se drugi spijaju …
      Obrukao je sve majke i oceve….svi cute narocito SNS i SPS foteljasi

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here