Kakva će biti sudbina slike Nadežde Petrović “Venecija“, premijerno izložene u Čačku

0
416

ČAČAK – Posebnost izložbe „Nadežda – savremenici – sledbenici“ u Umetničkoj galeriji „Nadežda Petrović“ u Čačku je i premijera jednog dela velike slikarke.

Naime, u memorijalnoj sobi galerije, prvi put je predstavljena slika Nadežde Petrović na kojoj je veduta Venecije. Ovo platno dimenzija 70 puta 50 centimetara iz 1907. godine, odmah je privuklo veliku pažnju posetilaca. Naime, to je jedno od retkih dela iz njene impresionističke faze koje je Narodni muzej Srbije proglasio za kulturno dobro-muzejski predmet.

Kako „Novosti“ saznaju, ova slika se dugo nalazila u jednoj od najčuvenijih i najprestižnijih hrvatskih kolekcija. Nedavno ju je otkupio jedan kolekcionar iz Srbije, ali kako je reč o kulturnom dobru, država ima pravo preče kupovine! Međutim, pitanje da li će se to dogoditi, i hoće li „Venecija“ završiti kod privatnih kolekcionara, ili će je država kupiti za Narodni muzej ili Muzej grada Beograda – zasada ostaje otvoreno.

Slika je nastala u vreme kada je Nadežda bila na studijskom boravku u Italiji, koju je tokom svog života nekoliko puta obišla. U Veneciji se zatekla sa bliskim prijateljem, slikarom Brankom Popovićem. Obišli su izložbu impresionista koja je na nju ostavila snažan utisak, pa je čak narednih godina stvarala pod uticajem tog slikarskog pravca. Upravo tada nastala su neka od njenih kapitalnih dela, poput „Dereglije na Savi“, „Koloseuma“ i – „Venecije“. Ta dela iz njenog impresionističkog perioda, oko kojih su se istoričari umetnosti delili i polemisali, zapravo su utrla put srpskom impresionizmu, koga će stvarati autori poput Milana Milovanovića, Mališe Glisića, Koste Milićevića i drugih.

„Venecija“ koja je sada prvi put javno izložena kod nas, rađena je tehnikom ulje na platnu. Preovlađuju smeđi tonovi, sfumato atmosfera, uzdržaniji i umireniji gest. Autor postavke koja će moći da se vidi u Čačku do 14. aprila je viši kustos galerije Daniel Mikić. On je osmislio izložbu, koja uz svu Nadeždinu umetničku raskoš, korišćenjem bogatstva zbirke Umetničke galerije „Nadežda Petrović“, prikazuje i dela njenih savremenika i sledbenika.

  • Nadežda Petrović kao avangardna umetnica s početka 20. veka u Srbiji nameće raznovrsne komparacije i dijaloške korelacije sa stvaralaštvom ili određenim delima drugih umetnika – kako sa onima koji su na slikarsku scenu stupili istovremeno kada i ona, tako i sa neposrednim sledbenicima, ali i onima koji su stvarali znatno posle nje, a koji se svojim umetničkim radovima ili čitavim opusima, kroz traženje umetničkih polazišta mogu dovesti u vezu i oslanjati na njena razmišljanja. To se posebno očitava kad su pitanju potrebe „slobode“ u umetničkom stvaranju, neophodnost „ulaska u društvo prosvećenih“ i potrebi iskoraka iz krutih shvatanja tradicionalizma i konzervativizma – kaže Mikić.

Izvor: Večernje novosti

Prethodni članakAuto udario dečaka na pešačkom prelazu u Lugovima, osmogodišnjak završio na odeljenju dečje hirurgije
Sledeći članakDveri predstavile predizborni program u 12 tačaka – “Za novi Čačak 2024-2028“

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here